Missie en visie
De missie van de school
De missie is een korte en bondige
beschrijving van waar wij voor staan. De missie geeft aan wie wij zijn en wat
we doen en beschrijft de kernactiviteiten. Onze missie bestaat uit een slogan
en onze kernwaarden.
Onze slogan luidt:
"Ben groots en sterk, ben trots en vrij.
Dat ben ik, dat ben jij, samen ons zijn wij."
Guus Meeuwis
De slogan is gebaseerd op onze 5 wezenlijke kernwaarden van waaruit we werken, te weten:
• Nieuwsgierigheid
• Liefde
• Samen
• Verantwoordelijkheid
• Creativiteit
De visie van de school
Na vaststelling van de missie, volgt de
visie. Hierin wordt uitgelegd waar wij, aangestuurd door onze missie, naar
streven. Onze visie geeft aan hoe wij, in een ideale situatie, de school in de
toekomst willen vormgeven. De visie is dus een gemeenschappelijk toekomstbeeld
dat wordt beschreven op de verschillende kernwaarden. Leidend hierbij is het
Jenaplanconcept dat hierin zit verweven.
Nieuwsgierigheid
Als team van de Meester
Baarsschool stimuleren wij een nieuwsgierige houding bij kinderen. Wij zijn er
van overtuigd dat als kinderen
verwonderd zijn, er een vuur wordt aangewakkerd waardoor kinderen wíllen leren. Ons
onderwijs prikkelt nieuwsgierigheid door de inzet van
betekenisvolle thema’s door de gehele school. Al
vanaf de peutergroepen wordt het onderwijs zodanig vormgegeven dat kinderen
vragen gaan stellen en
hierdoor kennis vergaren. Bij de peuters en de kleuters gebeurt dit middels
spelend leren, in de
midden- en bovenbouw wordt gewerkt met themaplannen. Deze themaplannen zijn
vormgeven aan de hand van thema’s die betrekking hebben op de wereld om de
kinderen heen. Hierbij wordt in
prikkelende leeromgevingen gezocht naar antwoorden op zelf gestelde vragen. Meestal
door
te onderzoeken en te ontwerpen, waarbij
ICT een hulpmiddel is. We stimuleren kinderen
eigenwijs te zijn, door te zetten en vragen te stellen.
Wij streven ernaar dat onze kinderen ervaren dat
leren leuk is en zich ontwikkelen als
toekomstgerichte wereldburgers,
die in staat zijn om hun
geleerde vaardigheden in te zetten in de huidige en toekomstige maatschappij.
Als
team zijn wij ook nieuwsgierig. Wij stellen onszelf continu vragen over goed
onderwijs voor onze kinderen en gaan hierover met elkaar in gesprek. Wij dragen
uit dat leren leuk is en prikkelen elkaar om op zoek te gaan naar uitdagende
manieren van leren. Door middel van bij- en nascholing van de stamgroepleiders
vergaren wij kennis die passend is bij de ontwikkeling van de school.
Liefde
Het team van de Meester
Baarsschool ziet liefde als het codewoord voor ontwikkeling. Zowel liefde voor
jezelf als liefde voor de ander. Zelfliefde staat aan de basis van persoonlijke sociaal emotionele ontwikkeling waarbij we kinderen helpen groeien naar wie ze zijn. Door middel van aandacht, vertrouwen en eerlijkheid en respect helpen wij kinderen
zichzelf te vinden en zichzelf te zijn. De ontwikkeling van een kloppend zelfbeeld staat
hierin centraal. Voorwaarde voor het ontwikkelen van deze authenticiteit is veiligheid. We creëren een
veilige omgeving, waar ruimte is om te groeien. Deze veiligheid waarborgen we
door een schoolbreed gedragsprotocol en schoolregels die voor iedereen
duidelijk zijn. Wij streven ernaar kinderen een gevoel van trots te laten ontwikkelen
waardoor het zelfvertrouwen groeit. Daarnaast ligt de nadruk op de uniciteit van ieder kind en maken we gebruik van de kracht die
ieder in zich heeft.
Als
team geven wij les vanuit ons hart. Wij zijn betrokken bij elkaar en zoeken
naar werkelijk contact. Hierbij baseren wij ons contact op vertrouwen en
respecteren elkaars eigenheid. Door eerlijk en open met elkaar te communiceren
ontstaat er ruimte voor ontwikkeling. Van hieruit kunnen we onderwijs vanuit
ons hart mogelijk maken.
Samen
In een steeds
individualistischere samenleving hechten wij groot belang aan ‘samen’. Samen is
terug te vinden in alle facetten van ons onderwijs. We creëren momenten waarin
kinderen (leren) samenwerken, waarin wederzijds respect leidend is. Daarnaast
geven we les in stamgroepen waarin kinderen van verschillende leeftijden samen
in een groep zitten om elkaar te helpen, of juist geholpen worden. We werken
groepsdoorbroken, waarin kinderen uit verschillende groepen met elkaar
samenwerken. En vieren samen wat we geleerd hebben in een (thema)viering. We
geven instructies in de kring, waarbij het gevoel van saamhorigheid vergroot
wordt. Daarnaast leren de kinderen over hun eigen talenten en die van de ander.
Juist bij samenwerken is het vinden van eigenheid van groot belang. We helpen
kinderen bij het ontwikkelen van een eigen identiteit zodat ze vanuit die
eigenheid verbondenheid met een ander aan kunnen gaan. Hiervoor is vertrouwen
nodig en door spel toe te voegen aan ons onderwijs leren kinderen verbinding
met elkaar in vertrouwen aan te gaan. Samen is voor ons ook: in contact met
ouders, de belangrijkste personen in het leven van de kinderen. We werken samen
met ouders aan een fijne plek voor de kinderen, ouders zijn welkom in de school
en worden betrokken bij het leren en de projecten. Samen is voor ons ook
samenwerken met verschillende instanties die expertise hebben op een bepaald
gebied, om samen het beste te doen voor ieder kind.
Samen
werken wij als team aan passend onderwijs voor ieder kind. We zijn ons bewust
van de kwaliteiten van ieder teamlid en bieden mogelijkheden passend bij die
kwaliteit. Zo wordt er gewerkt in werkgroepen die ingedeeld zijn op interesse
en kwaliteit waarin nagedacht wordt over zowel organisatorische als
onderwijsinhoudelijke zaken.
Verantwoordelijkheid
Zelfstandigheid zien wij
als middel om verantwoordelijkheid vorm te geven. Om de kinderen optimaal voor te bereiden op de toekomst waarin zij
zelfstandig burger zullen zijn, geven wij onderwijs waarin eigenaarschap en zelfredzaamheid centraal
staat. Door middel van een weekplan leren de kinderen zelf te plannen en een doorgaande lijn te zien in de aangeboden
leerstof. Door constant te reflecteren leren wij kinderen dat fouten, leerkansen zijn. Dit zorgt voor een mentaliteit gericht op groei. We geven doelgericht onderwijs waarin
de leerlijn door de gehele school duidelijk en zichtbaar is. Kinderen hebben keuzevrijheid in de manier
waarop zij doelen behalen, maar worden ook uitgedaagd nét een stapje verder te
gaan. Zo hebben de kinderen de keus om zelfstandig op een leerplein te werken en
oefenen ze met het aannemen van een leerhouding zonder correctie van de
leerkracht. Als school hebben wij zicht op de kinderen die meer moeite hebben
met deze zelfstandigheid en begeleiden hierin naar behoefte van het kind. Door middel van leergesprekken met ouder en kind is voor iedere betrokkene
inzichtelijk waar het kind staat en waar het naartoe wil en kan. Kinderen willen
leren wanneer zij iets doen wat bij hen past en waar hun talenten liggen. Wij bieden
mogelijkheden om eigen leervragen te stellen en deze te beantwoorden op een manier die bij het
kind past.
Als
team voelen wij ons verantwoordelijk voor het geven van goed onderwijs voor
onze kinderen. Daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor alle overige taken die
ieder op zich neemt. Hierin vertrouwen wij ieder teamlid op juiste afronding
van deze taken en op het vragen om hulp als iets niet lukt.
Creativiteit
De vaardigheid creativiteit of creatief denken
gaat met name over de vaardigheid om nieuwe ideeën te kunnen bedenken en uit te
werken. In de huidige en toekomstige maatschappij wordt dit steeds belangrijker
gevonden. Wij leren onze kinderen om problemen op te lossen door kritisch te denken, vragen te stellen en te denken in mogelijkheiden. Hierbij vragen we onze
kinderen om moed te
tonen, fouten te maken en passie te
ontwikkelen voor iets dat hen drijft. We bieden kinderen door onderzoekend en ontwerpend leren een
leeromgeving waarin kinderen problemen oplossen. Hierbij ontwikkelen zij
verschillende vaardigheden die hen helpen bij het oplossen van vraagstukken en het ontdekken van de wereld
om hen heen. We sluiten hierbij zoveel mogelijk aan op de individuele leerbehoefte van ieder kind.
Als
team zijn wij continu op zoek naar oplossingen voor onderwijsvraagstukken en
denken hierbij altijd: Wat levert het de kinderen op? Hierbij denken wij altijd
in mogelijkheden en worden creatieve ideeën, waarvoor moed nodig is om ze te
opperen, beloond. Wij stellen ons kritisch op en ontwikkelen op deze manier een
open cultuur.