Spelend
leren bij de peuters en kleuters
De klas is kaal. Er hangen geen
knutselwerkjes en de huishoek is leeg. We gaan beginnen aan een nieuw thema!
Het thema wordt geïntroduceerd door de juffen en meesters van de peuters en
kleuters. Alle kinderen zitten vol verwachting in de speelzaal. En dan begint
het; De lichten gaan uit, de circusdirecteur opent de voorstelling, de acrobaat
zwaait door de speelzaal en de clown maakt iedereen aan het lachen. Het
thema is geopend.
De weken erna gaan alle kinderen aan de
slag om zelf een circus te maken. We maken samen plannetjes en reflecteren met
elkaar. Wat is een circus, wat gebeurt er in een circus, wat zijn acrobaten,
wat is een piste en hoeveel geld moet je betalen voor een kaartje? We maken een
woordweb met alle woorden die we al geleerd hebben, we kijken filmpjes, spreken
met elkaar, luisteren naar elkaars ideeën, lezen verhalen aan elkaar voor,
maken ons eigen circus, nodigen publiek uit en als afsluiting geven we een
echte voorstelling aan elkaar. Alle hoeken in de klas stralen het thema uit.
Gesprek, spel, werk en viering zijn voor ons de basis van een nieuw thema; de 4
Jenplanessenties.
Peuters (2-4
jaar) en kleuters (4-6 jaar) ontdekken spelenderwijs de wereld om zich heen.
Daarom staat in onze peuterspeelzaal en onze Jenaplanschool het spel van de
kinderen centraal. Als pedagogisch medewerker en stamgroepleider zijn we een
gids en hebben we veel kennis van de ontwikkeling en doelen van jonge kinderen.
We werken hierbij aan de hand van de observatiemethode KIJK!, maar hebben ook
speciale Jenaplandoelen.
We
begeleiden kinderen bij een rijke speelleeromgeving en bieden steeds prikkels
en handvatten om op onderzoek uit te gaan, plannen te maken, na te spelen en te
proberen. Zo verruimen onze kinderen hun belevingswereld continu en doen ze al
spelend nieuwe ervaringen op. De doelen zijn richtinggevend en zijn verweven in
het werken tijdens het thema. We koppelen deze doelen aan de belangrijke
routines, rijke hoeken en betekenisvolle speelleeractiviteiten waarbij rekenen,
taal, motoriek en spel centraal staan.
Spelenderwijs
leren staat bij onze peuters en kleuters centraal.