Spelend leren bij de peuters en kleuters

De klas is kaal. Er hangen geen knutselwerkjes en de huishoek is leeg. We gaan beginnen aan een nieuw thema! Het thema wordt geïntroduceerd door de juffen en meesters van de peuters en kleuters. Alle kinderen zitten vol verwachting in de zaal. En dan begint het; de lichten gaan uit, de circusdirecteur opent de voorstelling, de acrobaat zwaait door de speelzaal en de clown maakt iedereen aan het lachen. Het thema is geopend!

De weken erna gaan alle kinderen aan de slag om zelf een circus te maken. We maken samen plannetjes en reflecteren met elkaar. Nog belangrijker, wat willen de kinderen in dit thema zelf allemaal te weten komen? Wat is een circus, wat gebeurt er in een circus, wat zijn acrobaten, wat is een piste en hoeveel geld moet je betalen voor een kaartje? We maken een woordweb met alle woorden die we al geleerd hebben, we kijken filmpjes, spreken met elkaar, luisteren naar elkaars ideeën, lezen verhalen aan elkaar voor, maken ons eigen circus, nodigen publiek uit en als afsluiting geven we een echte voorstelling aan elkaar. Alle hoeken in de klas stralen het thema uit. Gesprek, spel, werk en viering zijn voor ons de basis van een nieuw thema; de 4 Jenplanessenties. 

Spelenderwijs leren staat bij onze peuters en kleuters centraal. Peuters (2-4 jaar) en kleuters (4-6 jaar) ontdekken spelenderwijs de wereld om zich heen. Daarom staat in onze peutergroepen en onze jenaplanschool het spel van de kinderen centraal. Als jonge kind professional en stamgroepleider zijn we een gids en hebben we veel kennis van de ontwikkeling en doelen van jonge kinderen.We begeleiden kinderen bij een rijke speelleeromgeving en bieden steeds prikkels en handvatten om op onderzoek uit te gaan, plannen te maken, na te spelen en te proberen. Zo verruimen onze kinderen hun belevingswereld continu en doen ze al spelend nieuwe ervaringen op. De doelen zijn richtinggevend en zijn verweven in het werken tijdens het thema. We koppelen deze doelen aan de belangrijke routines, rijke hoeken en betekenisvolle speelleeractiviteiten waarbij rekenen, taal, motoriek en spel centraal staan.

Op onze school gebruiken we het observatiesysteem Kijk! en Focus PO om de ontwikkeling van uw kind goed te volgen. Dit systeem helpt onze stamgroepleiders om regelmatig en gericht te observeren hoe uw kind zich ontwikkelt op verschillende gebieden.

Wat brengt het in kaart?
Motorische vaardigheden: Hoe beweegt uw kind? Is het bijvoorbeeld goed in rennen, springen of fijne motoriek zoals knippen en schrijven?
Sociaal-emotionele ontwikkeling: Hoe gaat uw kind om met anderen? Kan het samenwerken, delen en emoties uiten?
Taal- en communicatievaardigheden: Hoe spreekt en begrijpt uw kind taal?
Cognitieve vaardigheden: Hoe leert uw kind nieuwe dingen en lost het problemen op?
Zelfstandigheid: Hoe goed kan uw kind dingen zelf doen en verantwoordelijkheid nemen?

Met de informatie uit Kijk! en Focus PO kunnen de stamgroepleiders beter aansluiten bij de behoeften van elk kind. Zo krijgt uw kind de juiste ondersteuning en kansen om zich optimaal te ontwikkelen.

 

 

 

 

 

Deze website is gerealiseerd door Cloudwise