Vanwaar de naam 'Meester Baars'?

Onze school is in 1939 opgericht en heette tot 1968 de heilige Cosmos en Damianus-school. Geen gemakkelijke naam. Onze school was in 1939 de eerste rooms-katholieke basisschool in de wijk IJsselmonde. De school is destijds gestart met drie leerkrachten. Zij verdienden hiermee overigens 18 gulden per maand!

De school telde in de beginperiode ongeveer 80 leerlingen. Na het bombardement in 1940 kreeg de school een toevloed aan leerlingen. Rond 1980 daalde dit weer tot ongeveer 100 leerlingen. Inmiddels telt de school circa 400 basisschoolleerlingen en circa 40 peuters.

In juni 1968 ging onze allereerste hoofdmeester, zoals de directeur destijds werd genoemd, meneer Baars na een zeer lange carrière met eervol pensioen. Hij woonde met zijn gezin in het woonhuis dat direct links naast de school ligt en aan het schoolplein grenst. In 1969 werd de school omgedoopt tot de Meester Baarsschool als dank voor zijn grote inzet destijds. Het visje in ons logo en zijn naam herinnert ons hier aan.

In de jaren '80 is de keuze gemaakt voor een ander onderwijsconcept en werd de Meester Baarsschool een Jenaplanschool. In 2010 werd het bestaande gebouw aan de Koninginneweg afgebroken. Het oude prachtige pand was helaas aan te veel onderhoud onderhevig. Het pand was verzakt en niet meer goed geïsoleerd. In april 2011 is het huidige gebouw opgeleverd en op 23 juni 2011 is het nieuwe gebouw in gebruik genomen.

Het gebouw is ingericht volgens de Jenaplanvisie, met o.a. grote en brede gangen (leerpleinen), 6 verschillende ingangen waardoor kinderen niet allemaal tegelijk door 1 voordeur de school in- en uitgaan, en enkele lokalen hebben een zolder.

Nieuwsgierig naar meer geschiedenis? Bekijk hier een filmpje over onze school.

Deze website is gerealiseerd door Heutink ICT